Behandeltraject

In de praktijk is ruime ervaring in het bieden van een behandeling bij relationele uitdagingen als in het bieden van individuele therapie bij uiteenlopende klachten.

Aanmelden

Voor een aanmelding heeft u geen verwijzing van de huisarts nodig. U kunt zich rechtstreeks aanmelden.  Voor meer informatie, kijk hier.

Intake

Na de telefonische aanmelding ontvangt u een bevestiging van de aanmelding met daarin de datum, tijd en locatie van uw eerste afspraak. Neemt u de screening (DSM5), automatische incasso en behandelovereenkomst mee, als u deze nog niet eerder digitaal had teruggestuurd?

Tijdens de intake kunnen alle zaken aan bod komen die een beeld geven van het ontstaan of blijven bestaan van uw klacht(en). Soms zullen zaken slechts kort aangestipt worden. Dat betekent niet dat deze onbelangrijk zijn. Later in de behandeling kunnen deze uitgebreider aan bod komen.

Na de intake kan de behandeling direct starten. Afspraken vooruit plannen als u voorkeur heeft voor een bepaald tijdstip of bepaalde dag, is mogelijk.

Behandelplan

Op basis van de informatie uit het intakegesprek zal het behandelplan met u worden besproken.

Hierin staan de doelen beschreven, net als de behandelstrategie. In de loop van de behandeling zal met enige regelmaat bekeken worden of de voortgang goed verloopt.

Bijsturen in de behandeldoel of de strategie, kan dan keuze zijn. U zult daarin altijd betrokken worden.

Psychodiagnostiek en testen​

Het kan zinvol zijn om de behandeling te ondersteunen met psychodiagnostiek in de vorm van psychologische testen. De meerwaarde hiervan zal met u besproken worden en gekozen worden welke testen bijdragen aan zicht krijgen op uw klacht en het bereiken van de gewenste doelen.

De testen vragen we aan bij collega Goedegebuure Psychologen. Zij zetten de testen voor u klaar en nadat u de testen heeft ingevuld, worden uw resultaten aan uw psycholoog terug gestuurd.
Zij zal de resultaten interpreteren en deze met u bespreken.

De resultaten ontvangt u daarna zelf ook digitaal.

Behandeling

De behandeling start direct na de intake; er is dus geen sprake van een wachttijd. De afspraken zijn meestal om de week, maar kunnen ook in een andere frequentie als dat beter passend is. Heeft u meer hulp nodig in de vorm van wekelijkse afspraken, dan is dat een korte tijdelijke situatie.

Is deze voor een lange periode nodig, is meestal een verwijzing naar meer specialistische hulp passend. Enige zelfredzaamheid is een voorwaarde voor behandeling in de basis geestelijke gezondheidszorg, omdat uw behandelaar in de weekenden en avonden niet beschikbaar is en er geen vervangend psycholoog is.

Bij een crisissituatie kunt u op die momenten natuurlijk wel altijd uw huisarts of HAP bellen.

Afsluiten

De behandeling sluit u af in overleg en zoals deze past bij uw persoonlijke situatie. Uw dossier blijft 15 jaar toegankelijk, zodat u altijd kunt terugkeren en ‘de draad weer oppakken’.

Soms wordt afgesproken om elkaar af en toe te blijven zien. In het geval van een verwijzing naar een andere therapie, kan de nieuwe behandelaar een samenvatting van de behandeling opvragen.

Er wordt niet automatisch gerapporteerd naar uw huisarts.

Een afspraak annuleren

We vinden het fijn als u uw afspraak tijdig annuleert als u verhinderd bent om te komen. Hierdoor kunnen wij anderen weer de kans bieden om een afspraak te krijgen. Als u weet dat een afspraak niet lukt, geeft u dit dan liefst zo snel mogelijk door, maar uiterlijk 24 uur van tevoren? Niet geannuleerde afspraken worden voor 50% doorberekend aan u. Voor acute situaties die niet eerder doorgegeven konden worden, is begrip en is het niet doorberekenen van de kosten een vriendelijke handeling van de praktijk.

We willen u er op attenderen dat uw face-to-face afspraak ook door kan gaan op telefonische wijze of via Teams als dat voor u uitkomst biedt.

Klik hier om uw afspraak te annuleren.